Helsetemplet

Fiskeolie beskytter mod prostatakræft
By admin - Date: 2004-04-06 19:28:05


Talrige videnskabelige undersøgelser dokumenterer, at omega-3 fedtsyrerne i fisk mindsker risikoen for hjerte-kar-problemer som åreforkalkning, forhøjede triglycerid-værdier og højt blodtryk. Nu har forskere imidlertid også fundet frem til, at disse fedtsyrer har en forebyggende virkning på prostatakræft.

Kilde: The Lancet 2001

Talrige videnskabelige undersøgelser dokumenterer, at omega-3 fedtsyrerne i fisk mindsker risikoen for hjerte-kar-problemer som åreforkalkning, forhøjede triglycerid-værdier og højt blodtryk. Nu har forskere imidlertid også fundet frem til, at disse fedtsyrer har en forebyggende virkning på prostatakræft
Ifølge en ny svensk undersøgelse af 6.272 mænd, som alle blev fulgt over en 30 år lang periode, havde de mænd, der kun spiste fede fisk ved sjældne lejligheder eller aldrig, helt op til tre gange større risiko for at få kræft i prostatakirtlen, sammenlignet med de mænd, der spiste fisk i moderate eller større mængder. Fede fisk, navnlig sardiner, laks, makrel og sild, indeholder betydeligt mere omega-3 end andre fisketyper.

Tidligere undersøgelser har vist, at omega-3 fedtsyrer kan hæmme væksten af prostatakræft-celler i petriskåle samt i dyr, og en anden undersøgelse har vist en reduceret forekomst af prostata-kræft hos mænd med højt omega-3 indhold i blodet. Med den nye undersøgelse fra Sverige er videnskaben dog kommet et skridt nærmere en konklusion om, at omega-3 fedtsyrer er en effektiv kilde til kræftbeskyttelse.

Den nye undersøgelse er blevet kommenteret af forskere udefra, som sætter spørgsmålstegn ved den generelle konklusion omkring omega-3 fedtsyrernes kræftreducerende rolle. Det fremhæves blandt andet, at svenske mænd i forvejen spiser relativt høje mængder af fisk, hvilket reducerer deres indtag af animalsk fedt, som menes at øge risikoen for kræft. Sagt på en anden måde: skyldes den beskyttende virkning omega-3 fedtsyrerne eller det lavere indtag af animalsk fedt.

Sammenhængen imellem indtag af fede fisk og forekomsten af prostatakræft er ikke desto mindre meget tydelig, og den blev endnu mere tydelig, da forskerne justerede forsøgsresultaterne for andre relevante faktorer som spisevaner i almindelighed, arvelig tilbøjelighed til prostatakræft, rygning, alkoholforbrug og motionsvaner.

Ifølge verdenssundhedsorganisationen WHO er der på verdensplan 21 ud af 100.000 mænd, der rammes af prostakræft. Problemet er mest almindeligt forekommende i Nordamerika og nordvest-Europa.

Kilde: The Lancet 2001



Denne nyhed er printet fra Helsetemplet
http://home.contendex.com/helsetemplet

www adressen for denne nyhed er:
http://home.contendex.com/helsetemplet/article.php?sid=20